Med trådløs teknologi kommer studenter i læremodus før forelesningene???
Opplegget involverer bruk av den digitale læringsplattformen som brukes ved NTNU - It's learning - samt pc og mobiltelefon. Prinsippet er at alt læringsmaterialet som ligger på It's learning, også kan hentes opp og arbeides med på mobiltelefon.
Nårtid når vi dette målet i videregående opplæring??
Prosjekt 1 på masterstudiet er nå i full gang. Vi har da valgt å skrive om bruken av IKT på TIP og hvilken verdi dette har for våre elever.
Det vi prøver å finne svar på er, om IKT er en velsignelse eller en hemmsko for VG1 og VG2 elever på TIP.
Har vi i videregående skole mulighet til å nå de målene som utdanningsdepartemanget har satt, når vi ser på den elevgruppen som søker og kommer inn på VG1 (TIP). Skal denne satsingen motivere til videre og bedre læring for elevene. Hvis vi ser på de skolene som oppnår best resultat, karaktermessig, så driver de etter de gamle tradisjonelle metodene, hvor klasseroms/tavleundervisningen står i fokus.
Forskning viser at ny teknologi ikke har noen læringseffekt i seg selv, skal vi skape bedre måter å lære på ved hjelp av teknologi, må kunnskapen og teknologien bearbeides og settes i sammenheng. Gjennom forskningen har det kommet frem at teknologi i læringssammenheng blir brukt veldig ulikt. Den samme teknologien, med den samme lærertreningen, blir brukt forskjellig fra skole til skole.
Men bruk av teknologi i pedagogisk sammenheng er ingen mirakelkur.
Vi kan stimulere til læring og finne nye måter å gjøre dette på, men det finnes ingen vei utenom en viss konsentrasjon og arbeidsinnsats med det som skal læres.
Da vil jeg bare si, sånn helt til slutt, time vil sjåv om denne teknologien og bruken av IKT er med til å fremme eller hemme læringen for våre elever!!!!!!!!
Skippertakeksperten prøver seg igjen.
for 14 år siden
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar