fredag 24. oktober 2008

Homo zappiens

Med trådløs teknologi kommer studenter i læremodus før forelesningene???

Opplegget involverer bruk av den digitale læringsplattformen som brukes ved NTNU - It's learning - samt pc og mobiltelefon. Prinsippet er at alt læringsmaterialet som ligger på It's learning, også kan hentes opp og arbeides med på mobiltelefon.

Nårtid når vi dette målet i videregående opplæring??
Prosjekt 1 på masterstudiet er nå i full gang. Vi har da valgt å skrive om bruken av IKT på TIP og hvilken verdi dette har for våre elever.
Det vi prøver å finne svar på er, om IKT er en velsignelse eller en hemmsko for VG1 og VG2 elever på TIP.

Har vi i videregående skole mulighet til å nå de målene som utdanningsdepartemanget har satt, når vi ser på den elevgruppen som søker og kommer inn på VG1 (TIP). Skal denne satsingen motivere til videre og bedre læring for elevene. Hvis vi ser på de skolene som oppnår best resultat, karaktermessig, så driver de etter de gamle tradisjonelle metodene, hvor klasseroms/tavleundervisningen står i fokus.

Forskning viser at ny teknologi ikke har noen læringseffekt i seg selv, skal vi skape bedre måter å lære på ved hjelp av teknologi, må kunnskapen og teknologien bearbeides og settes i sammenheng. Gjennom forskningen har det kommet frem at teknologi i læringssammenheng blir brukt veldig ulikt. Den samme teknologien, med den samme lærertreningen, blir brukt forskjellig fra skole til skole.

Men bruk av teknologi i pedagogisk sammenheng er ingen mirakelkur.

Vi kan stimulere til læring og finne nye måter å gjøre dette på, men det finnes ingen vei utenom en viss konsentrasjon og arbeidsinnsats med det som skal læres.

Da vil jeg bare si, sånn helt til slutt, time vil sjåv om denne teknologien og bruken av IKT er med til å fremme eller hemme læringen for våre elever!!!!!!!!

tirsdag 21. oktober 2008

Samling 2, uke 43

Mandag 20.10
Innhold på forelesningen
Hva er vitenskap: Hva kjennetegner vitenskaplig virksomhet?



Tilbakemeldinger på prosjektene resten av dagen.

Tirsdag 21.10
Gjennomgang av programmet: End note (husk å låne dette programmet på bib)
Klassens time. Valg av tillitskvinne og vara.
Tilbakemelding på prosjektene.
Har faktisk fått masse konstruktiv tilbakemelding fra mine medstudenter og veileder.

Onsdag 22.10
Dette ble en forvirrende dag, viste ikke helt hvor/hva dagen egentlig gikk ut på.
Det ble oppgaveskriving i stedenfor.

mandag 20. oktober 2008

Samling 1, uke 37

Nu skal jeg prøve å huske noe fra første samling og med min teflonhusk blir vel det ikke så mye, men jeg prøver.

Mandag 08.09
Det var rett på oppgave: 1) Hvorfor ønsker du å gjennomføre masterstudiet i yrkes - ped?
2) Hvilke mål har du satt deg?
Foreløpige svar må bli: 1) Ønsket om å utvikle/utvide egne ferdigheter.
2) Utvikle egne ferdigheter, målene mine kommer nok til å forandre
seg i takt med hvordan jeg føler dette går.
Siste spørsmål var: Hvilke forventninger har du til studiet?

Etter dette mye svada før læringsgruppene ble offentlig:
Veileder: Pål Walstad
Meg
Bente
Lars
Knut
Pål
Clare
Litt info om første møte i læringsgruppen:
Bli litt kjent med hverandre, runde med presentasjon.
Prosjekt 1.
Tenke over hva jeg kunne tenkt å skrive om, til torsdag.

Tirsdag 09.09
Hva er teori og hva er praksis - konklusjon, intergrere teori i praksis.
Metode
- forskningsmetode ( ikke blande undervisningsmetode og forskningsmetode
* hvilken info trenger vi
* hvilke data trenger vi
OBS:
Vær nøye med språket når vi skriver.
Hva med resten av dagen??????????

Onsdag 10.09
Fortsettelse følger!!!!!!!!!(teflonhusken)

Torsdag 11.09
Dagens emne: Historieforskning


Fredag 12.09
Historieforskning del 2

Endelig

Nå har jeg endelig fått opprettet min egen blogg, får håpe at dette blir en produktiv sak.